Fingal: mijn jaren op De Ruimte

 In Stories

Fingal Grünbauer (17) heeft zes jaar op democratische school De Ruimte in Soest doorgebracht. Nu neemt hij afscheid. Onderstaand verhaal heeft hij voorgelezen bij zijn thesis, waarna mensen hem vragen konden stellen en een beeld gaven over hoe zij Fingal hebben zien ontwikkelen. Mooie herinneringen hebben we opgehaald. We zijn hem enorm dankbaar voor alles wat hij heeft gedaan en gebracht, en dat is veel, lees zijn verhaal maar!

Theekeukenkring

Zes jaar geleden kwam ik hier, als elfjarig jongetje, op De Ruimte, waar mijn broers Liudger en Leeuwerik ook op zaten. Ik was hier naartoe gegaan omdat ik hier zelf kon bepalen wat ik mocht doen, en ‘omdat niks verplicht was!’ In het begin heb ik dan ook niet veel gedaan; ik startte meteen met wiskunde, en na een maand of twee begon ik ook met Japans bij Kiyomi, waar ik jaarlijks sushi mee maakte voor school. Ik kwam al snel in het groepje van Eva, Lisa en Ninti, die heel de dag rondliepen, (heel) veel praatten en het lunchcafé verzorgden. Die drie hebben mij ook overgehaald om in mijn eerste kring te gaan: de theekeukenkring. Het theekeukentje wat in de studievleugel stond moest verzorgd worden: bijgevuld, schoongemaakt etc., en die grootse titel van theekeukenkringlid mocht ik op mijn naam zetten. 

Studenten van De Ruimte zitten op een houten vloer te luisteren.
Van links naar rechts: Fingal, Eva, Lisa en Ninti

Praten over boeken

Over mijn tweede jaar op De Ruimte heb ik niet zo veel te vertellen, want daar weet ik vrijwel niks meer van. Dat schooljaar kwam wel Linde op school. We leerden elkaar kennen door boeken, waar we heel veel over praatten, veel tijd hebben we naast elkaar op de bank boeken zitten lezen, sommige boeken voor het eerst, sommige voor de 17e keer omdat we ze gewoon heel goed vonden.

Van het derde jaar heb ik eerlijk gezegd ook geen goed beeld. Zowel Eva als Lisa waren naar een andere school gegaan, en ik ging net als vorig jaar veel met Linde om, daarnaast had ik ondertussen ook andere studenten gevonden waar ik bij aansloot. Ik las nog steeds veel, én ik was begonnen met de cursus Nederlands bij Rijk, want ik wilde graag Nederlands volgen bij Anne Marie.

Het vierde jaar dat ik op school was begon ik na te denken over wat ik nou eigenlijk aan het doen was hier. Ik heb toen met Irma, die destijds mijn dossierhouder was, een plan opgezet om het VWO examen te gaan doen.

Ik ben langzaamaan meer vakken gaan doen: naast Nederlands, wiskunde en Japans kwamen Engels, economie, Duits en Frans er nu  bij. Ook begon ik met maatschappijleer, maar alleen de laatste maand van dat schooljaar omdat er een tijd geen docent voor was. Een grote verandering dat jaar was ook dat ik op de één of andere manier ben overgehaald bij een echte kring te gaan. Geen theezakjes meer bijvullen, maar voorzitter zijn van de bemiddelingskring

Online school

Minder leuk: dit is schooljaar 2019-2020, en in die periode begon ook corona, en de lockdown vanaf maart. Ik heb het niet per se zwaar gehad door corona, ik vond het op zich best lekker om vanuit huis online school te kunnen doen. Scheelde zo’n acht uur aan fietsen per week en dat is mooi meegenomen, maar het was wel een erg grote verandering waardoor ik vrienden veel minder zag, en überhaupt niet veel buiten kwam. Persoonlijk pluspunt van de situatie is dat nu ik veel veel meer thuis was, ik meer piano kon spelen, wat ik sinds dat jaar begon op te nemen en het op YouTube en Spotify te zetten.

Fingal, student op De Ruimte, staat links. Rechts van hem staat Suzanne, ook student op De Ruimte. Voor hen op tafel staat sushi op een bordje. Ze kijken blij.
Sushi van Fingal en Suzanne

‘The king’ van de kringen

En toen de meest hectische periode die ik hier gehad heb: vorig jaar. Maatschappijleer, en verder startte ik ook met aardrijkskunde en geschiedenis. Mijn allergie op kringen heb ik achter mij gelaten, want naast BMK-voorzitter werd ik ook bestuurslid, lid van de Studiekring, lid van de Stafbeleidskring, voorzitter van de Corona Werkgroep, secretaris van de schoolkring, en ik heb het Leveranciersonderzoeksteam opgezet.

Van dat jaar heb ik erg veel geleerd. Natuurlijk in de lessen, maar ook over mijzelf. Van het kringenwerk genoot ik erg, en hoewel sommige kringen soms ook de nodige frustratie opleverde, ben ik blij dat ik eraan mee heb gedaan, omdat ik er veel van heb opgestoken. Meningen formuleren, kringen voorzitten, notulen maken, en het bood ook een fijne afleiding van de lessen en aankomende examens.

Halverwege dat schooljaar begon ik erg te twijfelen aan wat ik aan het doen was op school. Ik was nogal moe, had niet echt behoefte om veel aandacht aan vakken te besteden, en wilde ook eigenlijk niet bijzonder graag op school zijn. Ik heb dat eerst vooral bij mezelf gehouden omdat ik niet goed wist hoe het kwam dat ik een soort weerstand kreeg op studeren en school, en wijdde het aan dat ik gewoon druk was, en corona, en examens etc.

Het hoogtepunt voor mij van dat jaar was denk ik Drenthe. Samen met de dossiergroep, waarvan iedereen examens deed dat jaar, zijn we in de meivakantie, vlak voor de schriftelijke examens, naar de Amberij in Drenthe gegaan om daar een weekje “intensief te studeren” en “goed te kunnen focussen”. Is op zich gelukt, maar we hebben naast studeren vooral ook een hele leuke tijd gehad samen.

Een gek jaar

Het laatste schooljaar dat ik hier op school zat, dit jaar dus, was best gek. Vorig jaar waren heel veel mensen vertrokken, uit veel kringen was ik vertrokken, en ook deed ik veel lessen niet meer. Ik zat nog in de BMK, in de Didactiekcirkel (voormalig Studiekring), en ik heb dit jaar ook weer meegeholpen met het Leveranciersonderzoekteam. Qua lessen had ik nog maatschappijleer, een tijdje Frans (ben ik ondertussen mee gestopt) en een tijdje economie.

De eerste helft van dit schooljaar heb ik een aantal driehoeksgesprekken gehad over hoe het met me ging, en of we een plan konden verzinnen voor de komende tijd. Ik beschouw(de) het een beetje als een soort spek-en-bonen-jaar, waar ik vooral op sociaal vlak m’n tijd heb besteed. Steffano kwam op school, en de groep Anouk, Meike en Tijn kwamen in beeld. Lars en Anniek bleven op school, en dus heb ik mijn jaar pratend, dartend, zittend en lachend “uitgezeten”. Leuk dit jaar was zeker het zeilkamp waar ik voor het eerst heen ging, met zo ongeveer heel domein 3. Best veel gezeild, met soms prima wind (soms ook niet, en dan denk je: oh ik zet de motor even aan, maar slimme knul dat ik ben krijg ik m’n duim tussen twee ijzeren haken terwijl ik de motor in het water doe). Verder heel leuk. Ook gingen we vorige week naar het Rijksmuseum, voor mij ook voor het eerst.

Nu zijn we bijna aan het eind van het schooljaar, en kijk ik goed terug op mijn tijd die ik hier heb gehad. Niet alles was even makkelijk, maar des te meer heb ik geleerd!

Buiten in het gras zitten mensen op stoelen in een kring.
De kring ter afscheid van Fingal, juli 2022

Recommended Posts

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.