Een schooldag
Inhoudsopgave
• Iedere dag is anders
• Activiteiten
• Verveling
• Kringen
• Taken
Studenten komen in de loop van de ochtend binnen, schrijven zich in, en beginnen aan hun dag op De Ruimte. Voor elke student ziet een schooldag op De Ruimte er anders uit.
Iedere schooldag is anders
Studenten geven zelf aan wat ze willen leren. Door regelmatig terugkerende activiteiten ontstaat een wekelijks programma waar studenten aan mee kunnen doen. Iedereen doet datgene wat inspireert vanuit eigen enthousiasme. Het valt vaak niet te voorspellen hoe een dag eruit gaat zien en wat er gaat gebeuren. In de praktijk blijkt de school een levendige plek te zijn vol met activiteiten, zonder dat het een chaos wordt.
Activiteiten
De studenten doen van alles: ze lezen elkaar voor, ze zitten samen achter de computer, ze klimmen in bomen en bakken samen brood, ze tekenen en schilderen, maken sommen of een werkstuk.
Studenten maken plannen om geld te verdienen, of schrijven een script voor een musical. Ze doen scheikundeproefjes, rekenen uit hoe groot de zon is of zoeken informatie op het internet. Ze spelen een fantasiespel of doen een wedstrijd voetbal.
Een deel van de studenten gaat naar lessen wiskunde, Engels of biologie. Sommigen hebben een volle agenda, anderen hebben niet eens een agenda, en beslissen in het moment wat ze willen gaan doen.
Overal zie je mensen met elkaar in gesprek, in allerlei vormen. Praten, kletsen, discussiëren, lachen. Enthousiaste geluiden komen uit de hoek waar samen wordt gegamed.
Verveling
Soms verveelt een student zich en is het zoeken: wat wil ik eigenlijk? Dat is niet iets wat we willen voorkomen. Op De Ruimte zien we verveling als een periode waarin je uit kan vinden wat je zélf belangrijk vindt om te gaan doen.
Ik verveel me wel eens op school. Het is vervelend maar ik kom altijd wel ergens op uit. Ik ga op zoek naar dingen die er te doen zijn. Meestal ga ik kijken welke vriendennergens mee bezig zijn en dan gaan we samen kijken wat we kunnen doen. Laatst kwamen er vanuit die verveling bepaalde onderwerpen naar boven die ik interessant vind zoals sonartechnologie. Ik ben filmpjes gaan opzoeken en daardoor heb ik er meer over geleerd. Ik schrik er nooit van, van vervelen. Ik zoek altijd manieren zodat het verdwijnt, ik denk dat daardoor creativiteit ontstaat.
Olivier van Asperen, 17 jaar
Kringen
Veel studenten hebben een rol in één of meerdere kringen op De Ruimte. Dierenkringleden duiken ’s ochtends meteen het dierenverblijf in om de dieren te verzorgen. Op dinsdag maken de secretarissen van de schoolkring een agenda voor de donderdag erna, zodat iedereen weet wat er de donderdag erna behandeld gaat worden in de schoolkring. Als haler van de bemiddelingskring ga je rond 12.00 uur de betrokkenen halen. Medewerkers in het lunchcafé doen ’s ochtends boodschappen en gaan rond 11.00 koken. Waarop rond 12.00 uur de andere studenten op de geur af komen en hun lunch komen kopen in het lunchcafé.
Taken
Alle studenten hebben een taak: ze zijn aanspreekpunt, vouwen de was of doen de urenadministratie. Anderen helpen met het opruimen van de school of gaan het buitenterrein vegen.
Aan het eind van de dag ruimt iedereen zijn/haar spullen op en tekent zich weer uit.
Zie ook: ‘Een student kan de was doen’.
Het sociale van deze plek vind ik het mooiste. Je weet van te voren dat je gekke gesprekken gaat hebben. En dat er de ruimte is om de hele dag met je vrienden te zijn. Wat ik heel prettig vind is de ontspannen sfeer hier op school. Fijn dat er de ruimte is voor spontane acties. Een voorbeeld van vandaag: Daniël en ik zijn bezig met een geschiedenisposter te maken, en ondertussen zijn we aan het jammen met Maarten en kletsen en logo’s ontwerpen voor het bedrijf van Helmer. Of laatst, toen Anniek, Suzanna en ik drie uur achter elkaar hadden gewerkt aan onze studie. Om stoom af te blazen hebben we toen even een Just Dance-battle gedaan met z’n drieën, dat was lachen!
Sophia Dijkstra, 17 jaar