Ouders

Inhoudsopgave

Loslaten
Vertrouwen
Ontscholen, ook voor ouders
Labels

Vaak zeggen we tegen studenten en hun ouders dat dit de leukste school is, maar ook de moeilijkste! En dat het voor ouders vaak nog moeilijker is dan voor hun kinderen. Daarom willen we hier wat extra aandacht geven aan een aantal thema’s die spelen bij veel ouders. Loslaten klinkt zo simpel, maar hoe doe je dat?

Graag alle cookies toestaan om deze video te kunnen bekijken.

Loslaten

Over het belang van het loslaten van ouders van hun kind op De Ruimte kan ik een mooi voorbeeld geven. Eén van de jongens op school was superveel aan het gamen, terwijl zijn moeder dat niet wilde. Iedere keer als hij thuiskwam zei ze: ‘Je moet niet zoveel gamen, stop ermee.’ Na veel gesprekken, hebben we deze ouder zover gekregen om het los te laten. Vrijwel direct nadat ze het losgelaten had, stopte de jongen op school met gamen. Dat vind ik wel een voorbeeld van hoe een thuissituatie bijdraagt of juist tegenwerkt bij je ontwikkeling op een democratische school. Als je als ouder een sterke druk geeft op wat wel of niet zou moeten, kan het zijn dat je kind het tegenovergestelde gaat doen.

Simone Haenen, oud-student

Vertrouwen

Ik had een tijd heel erg moeite om lessen te doen en voor mij en mijn ouders was het best lastig om erin te blijven geloven. Dat lef moet je hebben. Je weet niet zeker dat je kind wat leert, dat het goed zit. Soms verrast het me dat mijn ouders toch achter me zijn blijven staan, ik heb veel hulp van ze gehad. 

Philippe Bloemen, student

Ontscholen, ook voor ouders

Voor jonge kinderen op De Ruimte is het vanzelfsprekend om hele dagen te spelen en hun interesses te volgen, en zij blijven dat doen als ze ouder worden. Voor oudere studenten die instromen vanuit het reguliere onderwijs kan het erg wennen zijn om zelf aan het stuur te staan. Omdat ze dagelijks op De Ruimte zijn, wennen ze relatief snel aan het idee van gelijkwaardigheid, verantwoordelijkheid en vrijheid.

Voor ouders is dat anders, zij maken niet veel mee van de processen op school en hebben zelf over het algemeen zo’n andere schooltijd gehad dat ze, ondanks dat ze achter het concept staan, zich geen beeld kunnen vormen van hoe het er op school aan toe gaat. 

Om die reden vinden we het belangrijk dat alle nieuwe ouders de ontscholingscursus volgen, om zo wat meer zicht te krijgen op de dagelijkse praktijk op De Ruimte.

Labels

Bij De Ruimte doen we niet aan labels. Niemand krijgt een sticker op z’n voorhoofd met ‘dyslectisch’, ‘hoogbegaafd’, ‘hooggevoelig’, ‘ADHD’ of ‘autistisch’. Iedereen krijgt De Ruimte zich te ontwikkelen op zijn eigen manier, en in zijn eigen tempo. Zonder dwang, zonder label. 

Lees meer

Onderwijsvisie
Ervaringen
Films

Kom naar een open dag om meer te ervaren of lees ons boek.