Robin: vrijheid en rust op De Ruimte

Robin (16) heeft na zes jaar afscheid genomen van De Ruimte. Tijdens zijn afscheidsbijeenkomst liet hij een fotopresentatie zien en sprak onderstaande woorden. Een chronologisch verslag van zijn jaren op De Ruimte, waarin hij van alles heeft gehaald én gebracht: gamen, de pixelkring, zeilkamp, lessen, De Ruimte Rangers, volleyballen. Een rode draad daarin was het koken en bakken, nog op zijn laatste dag heeft hij met Frithjof de heerlijkste taarten gebakken! En een andere rode draad waren de vrijheid en rust die hij heeft ervaren. Lees hier zijn verhaal.

Welkom bij mijn thesis! Ik ga vandaag vertellen over wat ik hier heb gedaan en wat ik nog ga doen. Ik heb in totaal ongeveer zes jaar op De Ruimte gezeten dus ik hoop dat jullie je met mijn verhaal gaan vermaken. Ik heb voor mijn thesis een slideshow gemaakt met foto’s van mijn tijd op De Ruimte. Dus ook de mensen die mijn verhaal saai vinden hebben nog iets te doen…

Mijn broer Maarten zat al twee jaar op De Ruimte voordat ik hier op school kwam. Ik zat nog op De Kameleon, in de klas bij mijn beste vriendje Ferdinand. Ik vond het leuk om samen met hem uitdagende rekenopdrachten te doen en samen te voetballen in de pauzes. De Ruimte kende ik van de verhalen thuis en ik ging mee naar feestjes, klusdagen en een dagje als gast. Ik had bedacht dat ik ook naar De Ruimte zou gaan als ik een middelbare school moest gaan kiezen.

Eerste jaar: behoefte aan vrijheid

Ik werd echter steeds ongelukkiger op school, omdat ik niet de vrijheid en rust kreeg om op mijn eigen manier te leren. Halverwege groep 6 nam ik de beslissing om kijkdagen te gaan doen en op 1 april 2016 zou ik door de intakekring gaan. Ik wilde erg graag naar Soest, maar ik was die dag doodziek. Gelukkig bracht Mijn moeder me met de auto voor een uurtje naar school en gelukkig werd ik aangenomen!

In mijn eerste jaar heb ik vooral kennis gemaakt met deze school en hoe het hier werkt. Ik heb meteen kookles genomen bij Hettie en heb erg genoten daar. Ik heb ook nog een paar andere lessen genomen. Ik was ook meteen bij de vriendengroep van mijn broer aangesloten in ‘de nisjes’. En ik ging mee op zeilkamp.

Tweede jaar: gamen en het gamecertificaat

In mijn tweede jaar heb ik me bij de pixelkring aangesloten. Dat was een kring die ging over de regels van gamen. Daar hebben we een gamecertificaat gemaakt. Ook hebben we een Mario Supersmash-toernooi georganiseerd met de pixelkring. De rest van de tijd ben ik bezig geweest met gamen en een paar lessen. En omdat ik mijn typediploma wilde gebruiken was ik een tijdje notulist van de bemiddelingskring. Ik ben dat jaar ook op zeilkamp gegaan, waarbij ik op de heenweg alleen met de trein naar Friesland ging, omdat we op de maandag van het kamp nog een gametoernooi hielden op school. Dat was erg leuk om te doen. Aan het einde van het schooljaar gingen we met ons gezin drie weken naar Amerika en kreeg ik meer vertrouwen in mijn Engels.

Derde jaar: domeinen

Aan het begin van mijn derde jaar bleek dat er heel wat veranderd was op school. Er werd opeens gewerkt met domeinen. Vanwege mijn leeftijd kwam ik in domein 2, terwijl bijna al mijn vrienden in domein 3 kwamen. Daar had ik het wel moeilijk mee. Dat heeft mij ertoe aangezet om een uitstroomdoel te bedenken, zodat ik ook naar domein 3 kon. Ook heb ik gewerkt aan matten kopen voor de bewegingsruimte. Deze waren bedoeld voor een sporttoernooi waar helaas niet veel inschrijvingen voor waren. De matten zijn echter wel heel veel gebruikt en we hebben er veel plezier van gehad. Ook heb ik gewerkt aan het opzetten van de Ruimte Rangers. Een soort Park Rangers, maar dan binnen De Ruimte.

Vierde jaar: online lessen en uitslapen

In het vierde jaar maakte ik de overstap naar domein 3 en ging ik naar de open dag van de sportacademie. Ik heb in dit jaar ook geprobeerd om een skikamp te organiseren. Helaas ging dat door corona niet door. In het laatste deel van mijn vierde jaar heb ik, vanwege de lockdown, vooral online lessen gevolgd en heel veel en lang geslapen. Dat was een leuke en nieuwe ervaring. Ik heb ook veel gevolleybald op school. Dit jaar ben ik serieus begonnen met thuis zelfstandig wiskunde maken met een schema. Dit heb ik tot mijn laatste jaar gedaan om mijn overgangsbewijs te halen.

Vijfde jaar: overgangsbewijs en taarten bakken

In mijn vijfde jaar heb ik me voorbereid op het halen van mijn overgangsbewijs 3-4 havo. Ook was ik veel online bezig, wat erg leuk was. Ik heb niet veel interessante dingen gedaan, maar het was wel een leuk jaar. Ik heb ook samen met Frithjof elke vrijdag taarten voor de school gebakken en uitgedeeld en hier een budget voor geregeld.

Docent Frithjof en Robin in de keuken op democratische school De Ruimte. Links staat Frithjof, hij heeft een schoteltje met taart vast en met zijn andere hand wil hij een stukje taart prikken. Robin staat rechts en heeft ook een schoteltje met taart in zijn handen. Hij kijkt blij.
Frithjof en Robin met hun zelfgebakken taart.

Zesde jaar: overgangsbewijs en niksen

In mijn laatste jaar heb ik vooral gewerkt aan mijn overgangsbewijs en heb lekker genikst. Ik heb veel op de bank gezeten en gelegen of in lessen gezeten.

Vrijheid en rust

Op De Ruimte heb ik veel geleerd over allerlei verschillende dingen. Ik heb geleerd om zelfstandiger te zijn, maar ook om meer om hulp te vragen. Ik heb ook gevonden wat ik later in het leven wil doen. Ik heb geleerd om te koken en bakken. En Engels, Nederlands, wiskunde en nog veel meer vakken. Zelf vind ik het belangrijkste wat ik hier op school heb geleerd dat vrijheid en rust mij helpen om goed te kunnen leren.

Wat ik ga doen na De Ruimte

Ik ga na De Ruimte naar de sportacademie in Amersfoort, omdat ik later graag vrachtwagenchauffeur én skileraar wil worden. Ik wil graag in de winter naar een plek om skiles te geven gaan en dan in de zomer bij een vrachtwagenbedrijf werken. Ik wil dit graag over ongeveer drie tot vier jaar gaan doen. Dan heb ik de sportacademie afgerond en hopelijk ook de benodigde rijbewijzen gehaald. Ik denk dat ik genoeg basiskennis heb gekregen hier op De Ruimte om een skileraar te worden en ik hoop goed genoeg te worden in autorijden. Dit komt door de lessen en de andere manieren waarop ik informatie heb gekregen op De Ruimte.

Zelf heb ik veel plezier gehad hier op school. Het is erg leuk om hier te zijn met een groep vrienden. Ook kan je makkelijk lekker doen wat je nodig heb en wat je wil doen. Mijn doel voor later wordt om niet niet blij te zijn!

Zes mensen staan achter een blauw volleybalnet, op een grasveld. In het midden staat Robin, student op De Ruimte, hij kijkt omhoog om een bal terug te gaanspelen
Robin (midden) aan het volleyballen
Recommended Posts

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.