De dansles van Anne-Mihr (15)

 In Verhalen

Sinds een jaar geef ik dansles op school. Ik had een keer een dansles gegeven en daarna bleven kinderen achter me aanlopen en vragen wanneer ik weer dansles ging geven. Op een gegeven moment gaf ik heel vaak danslessen. Ik kreeg behoefte aan een ruimte om alleen te kunnen dansen, en voor de studenten wilde ik een andere ruimte hebben zodat ze niet werden afgeleid door medestudenten. En vaste tijdstippen voor de dansles leek me ook fijn voor de studenten en stafleden.

Ik ben gaan kijken naar ruimtes in school, maar alle ruimtes worden intensief gebruikt. Een dansstudio in de kelder kon niet want het plafond was te laag. Toen bedacht ik om een ruimte buiten school te zoeken, en kwam uit bij Kunstencentrum Idea in Soest. Met hen ben ik gaan bellen, over de kosten, de tijden, etc. Met die informatie heb ik een motie geschreven voor de schoolkring. De motie ging echter niet door, er waren mensen die bezwaren hadden omdat ze het niet verantwoord vonden dat ik alleen met studenten op pad ging in Soest, en er moest een BHV-er bij zijn. Ik was heel verdrietig en teleurgesteld.

Vijf studenten zijn aan het dansen in een grote ruimte met een glimmende vloer. Er is een oudere student bij die de dans begeleidt. Ze kijken in de spiegel (die je niet ziet).
Anne-Mihr gaf haar eerste danslessen in de bewegingsruimte

Nieuwe moed

Toch ben ik verder gegaan en heb ik Idea weer gebeld, en ze gevraagd hoe het zat met BHV. Er bleek een BHV-er aanwezig te zijn in het gebouw, gelukkig. Toen kreeg ik weer moed en heb ik budget aangevraagd in domein 1 en domein 2. Ook heb ik geregeld dat er een staflid meeging naar Idea. Die motie is gelukkig wel door de schoolkring consent gegaan!

Hoe een les gaat? Studenten hebben een liedje wat ze willen leren, en dan maken we een dans. We doen eerst een opwarming en buikspieroefeningen. Daarna gaan we een paar dansen herhalen en doen we een nieuw stukje dans. Soms bedenken ze samen iets in een dans, een duo en een solo. We hebben afgesproken dat we een voorstelling gaan geven aan de ouders, dat wilden ze zelf.

Meer motivatie

Studenten zijn nu meer geconcentreerd doordat ze in zo’n echte danszaal zijn, ze vinden het ook bijzonder en kunnen het erg waarderen. Er is een goede geluidsinstallatie en een goede dansvloer. We gaan twee keer per week op dinsdag en donderdag, met een groepje van tien studenten van verschillende leeftijden, de jongste is 7, de oudste is 14 jaar. Ze vinden het heel leuk en staan al vijf minuten van te voren klaar in de kleedkamer! Aan het einde van de dansles vraag ik hoe het ging aan het staflid dat mee is, dan evalueren we de les. De stafleden vinden het erg leuk om mee te gaan.

Net na de les fietste ik terug en voelde ik me heel blij, ik besefte dat ik mijn droom waar heb gemaakt!


Lees ook ‘Anne-Mihr: bezige bij met een eigen bedrijf’ over haar eerste jaar op De Ruimte en haar eigen bedrijf

Recommended Posts

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.