Ouders
Inhoudsopgave
Regelmatig zeggen we tegen studenten en hun ouders dat dit de leukste school is en ook de moeilijkste! Deze school is voor ouders vaak nog moeilijker dan voor hun kinderen. Daarom willen we hier wat extra aandacht geven aan een aantal thema’s die spelen bij veel ouders.
Loslaten
Omdat De Ruimte alle vrijheid geeft aan de studenten om hun eigen lerend leven vorm te geven is het voor ouders soms lastig om na te gaan wat hun kind de hele dag doet en hoe het zich ontwikkelt. Ze horen wel eens zeggen dat ze het moeten ‘loslaten’.
Wat moet je dan als ouder loslaten? Je kind? Of je ideeën? We vragen van ouders om hun ideeën over scholing te onderzoeken en zonodig los te laten. Je laat dus NIET je kind los, je laat het vrij om zelf verantwoordelijkheid te nemen. En te leren met vallen en opstaan. Een gevleugelde uitspraak is: ‘Voed jezelf op en laat de kinderen met rust.’
Vertrouwen
Vertrouwen geven aan je kind. Wat betekent dat eigenlijk? Wij vertrouwen er op dat het leven van een student op De Ruimte gepaard gaat met blunders en successen, met vallen en opstaan, met twijfels en besluiten en… met bij hen passende doelen! Je moet als ouder dus bereid zijn om je eigen verwachtingen te durven herzien en het er over hebben met je kind. Als je als ouder merkt dat je vertrouwen op de proef wordt gesteld, dan is dat een mooi moment om dat te bespreken met je kind en school.
Bij het aannamegesprek spreken we de volgende zin uit: ‘Geven wij het vertrouwen aan (naam kind) dat het zijn/haar eigen lerend leven in vrijheid mag vormgeven in verbinding met ons op De Ruimte?’ Waarna iedere aanwezige om consent wordt gevraagd.
Ik had een tijd heel erg moeite om lessen te doen en voor mij en mijn ouders was het best lastig om erin te blijven geloven. Dat lef moet je hebben. Je weet niet zeker dat je kind wat leert, dat het goed zit. Soms verrast het me dat mijn ouders toch achter me zijn blijven staan, ik heb veel hulp van ze gehad.
Philippe Bloemen, student
Ontscholen, ook voor ouders
Voor jonge kinderen op De Ruimte is het vanzelfsprekend om hun interesses te volgen en te spelen. En ze blijven dat doen, ook als ze ouder worden. Voor oudere studenten die instromen vanuit het reguliere onderwijs is het belangrijk om weer bij hun eigen interesses uit te komen. Het idee dat je weer zelf het stuur in handen krijgt is vaak even wennen. Dat noemen we ‘ontscholen’, daar nemen we de tijd voor.
Voor ouders is dat anders, zij hebben over het algemeen zo’n andere schooltijd gehad dat ondanks dat ze zich vaak geen beeld kunnen vormen van hoe het er op school aan toe gaat. Er is bijvoorbeeld veel onzichtbaar leren, voorbij de lessen en vakken.
Om die reden vinden we het belangrijk dat alle nieuwe ouders de ontscholingscursus volgen, om zo wat meer inzicht te krijgen in hun eigen denken en wat meer inzicht te krijgen in hoe leren ook heel anders kan. Tijdens deze drie avonden die samen met onze studenten georganiseerd worden, verdiepen ouders zich in ons concept van leren in vrijheid. Daarnaast maken de ouders kennis met sociocratie en met onze manier van conflicthantering.
Thuis kan deze sociocratische manier van gezinsoverleg en conflicthantering ook van pas komen. Er zijn veel gezinnen waar er thuis ook het een en ander verandert door de keuze voor democratisch onderwijs. Veel ouders ervaren ook veranderingen in hun persoonlijke leven, geïnspireerd door de vrijheid die ze bij hun kind(eren) zien.