Een pleidooi voor ‘mens-wording’ in het onderwijs
Goed artikel door Stefaan Van Brabandt, in De Morgen: ‘Onderwijs moet prioritair inzetten op mens-wording en niet op inzetbaarheid op de arbeidsmarkt’.
Op democratische scholen is er alle tijd en aandacht voor ‘mens-wording’. Op De Ruimte worden wekelijks lessen aangeboden op het gebied van literatuur, kunst, geschiedenis en filosofie en meer. Studenten smullen ervan!
Maar waar ‘mens-wording’ voor het grootste deel plaats vindt, is in het dagelijks leven op school. Er is veel tijd voor spelen en gesprekken. In de sociocratische besluitvorming heeft iedereen een gelijkwaardige stem en wordt iedereen gehoord, ook degenen die wat minder snel hun mond open doen.
Dagelijks is er een bemiddelingskring waar conflicten samen worden opgelost. Daarin is geen sprake van daders en slachtoffers, maar wordt iedereen gevraagd zijn/haar eigen aandeel te bekijken en wordt samen gezocht naar een oplossing.
Er is alle ruimte voor het leren vanuit de natuurlijke, aangeboren nieuwsgierigheid en genoeg tijd om over dingen na te denken en de wereld te onderzoeken!
Vind je het ook zo belangrijk om jezelf als mens te ontwikkelen en daar op school de ruimte voor te krijgen? Kom naar de open dag op 1 oktober!