Olivier tien jaar op De Ruimte!
Tijd voor een vers interview met Olivier van Asperen (17). Vier jaar geleden werd Olivier geïnterviewd voor het boek ‘Van verveling tot vervulling’. Laatst hebben we gevierd dat hij tien jaar student is op De Ruimte, hij noemt zichzelf ‘de dino’ van De Ruimte. Hoe kijkt hij terug op de afgelopen tien jaar?
Met verbazing, het is best snel gegaan! Ik vind het leuk dat ik de school zo ontzettend heb zien veranderen. Het enige dat nog voelt als de school waar ik ooit naar toe ben gekomen is de kernfilosofie. De school is minder zoekend, steeds meer uitvoerend in het leven van de visie. Waar ik tevreden over ben is dat er steeds meer mogelijkheden zijn om serieus aan de slag te gaan. Het is een stuk makkelijker om je doelen te halen, zoals examens. Niet dat dat moet, maar als je dat wil is dat makkelijker geworden. Verder is de school beter geworden in het omgaan met de regels. Aan de ene kant zijn we makkelijker geworden met regels, we zitten er minder strak bovenop, aan de andere kant is er meer nagedacht over hoe je met situaties omgaat. Er is een verschil tussen je aan de regels houden en constant gemiereneuk over ‘dit zijn de regels’. Het is meer een proces geworden. We hebben er meer ervaring in opgedaan.
Heb jij nog rollen in kringen?
Ik ben haler van de bemiddelingskring op dit moment, verder heb ik de domein1-kring voorgezeten, toen ik jonger was. Dat was mijn introductie in het kringensysteem en daardoor ben ik dat serieuzer gaan nemen.
Laatst heb ik meegedaan met ontscholingscursussen voor nieuwe ouders. Dat vind ik erg leuk, dat wil ik blijven doen. Ik vind het leuk om te vertellen over school en er worden vragen gesteld die mij op een andere manier doen nadenken over mijn school.
Na tien jaar ga je dingen vanzelfsprekend vinden maar door de vragen ga je er over nadenken: waarom doen we dat zo? Ik vind het leuk om nieuwe ouders te ontmoeten, dan weet ik ook meer over de nieuwe kijkstudenten. Zo waren er ouders die vragen stelden over ons terrein, ze waren bang dat hun kinderen zomaar van het terrein af konden lopen. Dat gebeurt nooit, dus daar had ik nooit over na hoeven denken. Ik heb daar vanuit mijn ervaring alle vertrouwen in, maar ik zag dat die ouders dat heel spannend vonden.
De school is beter geworden in het omgaan met de regels.
Wat doe je nog meer op school?
Ik volg deze lessen: wiskunde, Nederlands, maatschappijleer, Engels, scheikunde, natuurkunde, Duits en Russisch, seksualiteit en relaties, de drumgroep, band practice en natuurlijk het lunchcafé! Op dit moment ben ik bezig met de voorbereiding voor mijn Engels examen, zaterdag heb ik mondeling. Dat vind ik niet spannend, hoor. Dat komt wel goed! *
Als het goed is doe ik volgend jaar geen Engels meer, na mijn examen. Ik ben goed in Engels, heb het al jong geleerd door Engelse Minecraft filmpjes te bekijken. Ook door gamen, door te communiceren met mensen in het Engels. Voornamelijk Minecraft. De Minecraftwereld was een plek waar ik samen met mijn vrienden kon zijn, dat heeft heel veel betekend. Ik kon er ook mijn interesse voor filmpjes maken in kwijt.
Volgend jaar ga ik proberen met al mijn vakken op hetzelfde niveau te komen om daarna in een keer al mijn examens te gaan doen. Als blijkt dat ik voor sommige vakken al eerder examen kan doen ga ik dat wel doen, maatschappijleer bijvoorbeeld en Nederlands. Wiskunde gaat me ook goed af, dat vind ik een leuk vak.
Dat vind ik leuk om te horen, omdat ik nog weet van onze rekenlessen dat rekenen voor jou niet zo makkelijk was, maar dat je wel al bezig was met de Stelling van Pythagoras!
Rekenen vond ik lastig, inderdaad. Ik heb een tijdje extra begeleiding gekregen van een remedial teacher buiten school, toen ging het uiteindelijk wel wat beter. Ik heb nu een dyscalculieverklaring. Bij wiskunde snap ik veel beter hoe het zit en ik vind het heel erg interessant!
Waarom heb je voor Duits en Russisch gekozen?
Ivo en ik gingen een paar jaar geleden gebroken Duits praten, dat vonden we extreem grappig! Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik een tweede taal moest kiezen voor het examen, toen heb ik natuurlijk Duits gekozen. In december zijn we in Berlijn geweest met school, daar waren we op een gegeven moment in een buitenwijk waar ze blijkbaar geen Engels spraken, toen had ik voor het eerst wat aan mijn Duitse lessen! Russisch heb ik gekozen omdat ik het een mooie taal vind.
Je werkt al heel lang in het lunchcafé, ben je een goede kok geworden?
Het lunchcafé met Hettie doe ik al heel lang, misschien wel tien jaar? Ik zit het langst in de groep van iedereen. Ik heb goed leren koken en kook ook thuis af en toe. Een hele goede kok zou ik mezelf niet durven noemen, maar ik vind het wel leuk. De laatste tijd ben ik er vanwege mijn examen niet veel bij geweest. Hopelijk kan het volgend schooljaar weer vaker. We zijn bezig met een kookboek maken, voor mensen die op zichzelf gaan wonen, met recepten die we op De Ruimte hebben gekookt.
Vijf jaar geleden sprak je over je interesse in programmeren, en hield je je bezig met filosofische vraagstukken. Waar ligt je interesse op dit moment?
Mijn interesse gaat nog steeds uit naar beta-onderwerpen, en ik benader de dingen om me heen nog steeds vanuit logica. Waar ik in veranderd ben is dat ik vaker mijn emoties en gevoelens bij het gedachtenproces betrek. Dat is vanzelf gegaan, door alle gesprekken met mensen op school. Met Ivo en Cas ga ik nu het meest om. We kletsen veel, over van alles. Nog steeds veel over politiek, maar niet te veel, ik word er soms heel moe van. Soms voeren we serieuze gesprekken over hoe het met ons gaat. De laatste tijd heb ik een moeilijkere tijd achter de rug, daar ben ik nog niet helemaal uit. School heeft wel een belangrijke functie daarin, omdat ik veel contact heb met mensen en ik er over kan praten. En door mijn tijd hier ben ik beter geworden in het verwoorden van wat ik voel. Ik heb mezelf de ruimte gegeven om erover na te denken: wat is er aan de hand? Dit is de plek waar dat het beste lukt. Er is een veilige sfeer op school.
Destijds vertelde je dat je je vaak verveelde, hoe is dat nu?
Ik verveel me nog steeds op school. Het is vervelend maar ik kom altijd wel ergens op uit. Ik ga op zoek naar dingen die er te doen zijn. Meestal ga ik kijken welke vrienden nergens mee bezig zijn en dan gaan we samen kijken wat we kunnen doen. Laatst kwamen er vanuit die verveling bepaalde onderwerpen naar boven die ik interessant vind zoals sonartechnologie. Ik ben filmpjes gaan opzoeken en daardoor heb ik er meer over geleerd. Ik schrik er nooit van, van vervelen, ik denk dat het komt omdat ik er niet van hou.
Dus ik zoek altijd manieren zodat het verdwijnt, ik denk dat daardoor creativiteit ontstaat.
Ik schrik er nooit van, van vervelen!
Wat wil je gaan doen na De Ruimte?
Ik ben van plan informatica te gaan studeren aan de UvA. Ik heb me verdiept in informatica door zelfstudie via internet, door het te doen en door er met mensen op school over te praten.
Filmmaken vind ik nog steeds heel leuk, ik wil er geen studie meer in gaan doen, maar ik zal er wel mee bezig blijven.
Jij en Philippe zitten nu allebei tien jaar op De Ruimte, hoe is jullie band?
Philippe en ik mogen elkaar wel heel erg. We moeten wel, we zijn allebei de ‘dinosauriërs’ op De Ruimte. We hebben veel gesprekken gehad over politiek en geschiedenis, onze opvattingen zijn heel anders. Maar mijn perceptie verandert niet door andere politieke meningen. En ik kan prima omgaan met mensen die heel anders denken dan ik. Door dat debatteren heb ik veel geleerd.
Volgend jaar ben je de enige ‘dino’, omdat Philippe van school gaat. Wat ga je dan doen?
Ik ga in een stoel zitten en verhalen vertellen over dat ‘vroeger alles beter was op De Ruimte’, haha!
* Olivier heeft een 8 gehaald voor zijn mondelinge examen Engels. Gefeliciteerd, Olivier!
Lees hier het interview uit 2016: ‘Van verveling tot vervulling: Olivier’.
Boek ‘Van verveling tot vervulling’
In het boek ‘Van verveling tot vervulling’ (2016) staan 110 verhalen van (oud-)studenten en stafleden van De Ruimte, een van de oudste democratische scholen van Nederland.
Hoe is het leven op De Ruimte, waar je zelf kan kiezen wát je wil leren, hoe je wil leren en met wie? Waar je volwaardig stemrecht hebt en mee kan beslissen over de organisatie van de school? Waar dagelijks tijd wordt gemaakt om conflicten op te lossen? En waar je van je 2e tot je 22e op dezelfde school kan zijn? Dit boek is voor iedereen die nieuwsgierig is naar de dagelijkse praktijk op een democratische school.
Bestel het boek via het bestelformulier hieronder. Maak vervolgens €22,90 (= inclusief €2,95 verzendkosten) over naar bankrekening NL27TRIO0212487558 t.n.v. Stichting De Ruimte Soest, o.v.v. uw eigen naam. Zodra uw betaling is ontvangen en verwerkt, wordt het boek naar u verstuurd. Dit kan mogelijk tot een week duren.