Lezing: Een pleidooi voor ander onderwijs
Donderdag 6 juni geeft Jan Bransen, hoogleraar filosofie, een lezing op De Ruimte. In zijn nieuwe boek ‘Gevormd of vervormd?’ houdt Jan Bransen een pleidooi voor ander onderwijs, met een grotere rol voor de leerling zelf. ‘Er moet iets gebeuren. Het huidige onderwijssysteem is echt failliet.’
Jan Bransen: ‘Het onderwijs vormt niet: het vervormt. Dat komt doordat het uitgaat van verkeerde aannames. Neem de aanname dat je eerst jarenlang moet leren voor je kunt meedoen aan het maatschappelijk leven, of de aanname dat kennisverwerving het best in kleine brokjes gebeurt, waarbij je voortdurend toetst. Dit alles leidt tot een cultuur waarin alles meetbaar moet zijn en waarin diploma’s je gevoel van eigenwaarde kunnen maken of breken. Dit zijn ideeën die meer kwaad doen dan goed.
Het onderwijs kan zoveel beter. Het kan vormen, en om dat te bereiken moet het roer om. Primair onderwijs hoort te draaien om de ontwikkeling van het zelfvertrouwen, zodat kinderen hun stemmen durven te verheffen. Het voortgezet onderwijs hoort ervoor te zorgen dat jongeren een positie verwerven waarin ze ertoe doen, op school en op straat. En al het zogenaamde ‘hogere onderwijs’ – wat een term! – organiseren we voortaan in duale trajecten, waarin leren en werken samengaan.’
Jan Bransen is hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Hij heeft uitgebreid in het Engels gepubliceerd over kwesties als autonomie, persoonlijke identiteit, zelfkennis, liefde en praktische rationaliteit. De laatste jaren heeft hij zijn aandacht verlegd en schrijft sindsdien voornamelijk in het Nederlands en voor een breder publiek. Jan Bransen ziet zichzelf het liefst als een kruising tussen een schoolmeester, een filosoof en een cabaretier.
Donderdag 6 juni 2019
Van 19.30 tot 22.00 uur (inloop 19.00 uur)
Entree: 10 euro (studenten 5 euro)
Vooraf aanmelden: info@deruimtesoest.nl
Democratische school De Ruimte
Insingerstraat 39, 3766 MA Soest