Revolutionaire oplossing

 In Verhalen

De stafleden op De Ruimte zijn in de meivakantie druk bezig geweest om samen een plan te maken voor het gefaseerd opengaan. Dat is nog niet zo makkelijk, op zo’n korte termijn! Zo is er de indeling van de stafleden en de studenten t/m 12 jaar, hoe gaan we dat doen de komende weken? Binnen domein 2, met studenten van 10 tot 15 jaar, hebben we flink gepuzzeld op een oplossing. Een aantal stafleden en studenten blijft thuis, de rest wordt verdeeld over twee groepen, met per groep twee vaste stafleden, om kruisbesmetting te voorkomen. 

Puzzelen

Maar hoe verdelen we die groepen? We houden rekening met een aantal factoren: kinderen met broertjes/zusjes in domein 1, kinderen uit één gezin bij elkaar, vriendengroepjes, verdeling jongens-meisjes. In goed overleg maakt een groepje stafleden een indeling en stuurt deze naar de studenten en hun ouders. Na een paar uur kwamen de eerste reacties al binnen via de dossierhouders: ‘Zou er nog wat aan het rooster geschoven kunnen worden? Mijn zoon zit bij geen enkele vriend…’ En zo kwamen er nog wat verzoeken. En puzzelden we verder, in het besef dat het heel lastig zou kunnen zijn om alle betrokkenen tevreden te stemmen, zo niet onhaalbaar.  

Noa’s oplossing

Gelukkig had student Noa (10) ook meegekeken. Zij was het niet eens met de indeling en had daarom zelf wat bedacht. We ontvingen van haar een nieuwe indeling met haar overwegingen erbij:

‘Ik heb de dagindeling gezien, volgens mij missen er een paar studenten. En persoonlijk vind ik de indeling niet zo leuk. Ik heb zelf wat op de iPad getekend, dus daar kan ik zometeen een foto van sturen. Ik weet welke kinderen samen spelen. Ik denk dat de jongens en de meisjes gescheiden moeten worden, behalve Siebe. Want ik, Maxe en Siebe en Kayaira spelen veel samen. Sileas en Daniëlle, Elina en Gemma ook. Ylva en Rosalie heb ik ook samen gezien. En de jongens spelen ook veel samen, die heb ik er meteen bij gedaan. Dit is wat ík zou doen. Een andere indeling is ook goed hoor, maar deze vind ik gewoon handig.’

Gescheiden onderwijs op De Ruimte?

De reacties van de stafleden klonken opgelucht: ‘Goed geobserveerd’, ‘Subliem!’ ‘Organiserende Noa, heerlijk!’ We besloten unaniem haar indeling over te nemen. Er was even bezwaar op de indeling in een jongens- en meisjesgroep. Dat is iets wat wij als stafleden nooit zouden bedenken! Maar dat bleek uiteindelijk geen overwegend bezwaar. Bovendien is het een tijdelijke oplossing. En wie weet ook wel interessant om dat eens te ervaren? Een revolutionair idee in ieder geval, voor een democratische school. Gescheiden onderwijs, wie had dat ooit gedacht…

Samen lossen we het op

Zo komen we er altijd uit samen, zelfs in de vakantie met hulp van studenten! En de indeling is al getest. De eerste dagen waren een succes, met Marco, Franc en Irma op een groepje van acht jongens. Het schijnt erg gezellig en hygiënisch 😉 te zijn geweest, en er zijn al meteen nieuwe verbindingen ontstaan, lees het verslag van Franc maar. Natuurlijk gaat het online schoolleven ook ‘gewoon’ door, met ‘vliegende keep’ Mary en de studenten ouder dan twaalf. Daarover later meer. Morgen en vrijdag gaan Ruud en ik er samen met ‘de meiden’ iets bijzonders van maken, op 1,5 meter afstand. We hebben er weer zin in!

De eerste schooldag na acht weken: hygiënisch gezellig!

Recommended Posts
Showing 2 comments
  • Conrad
    Beantwoorden

    Wow wat mooi dat jullie dit proces zo open en transparant delen. Voor ouders van de ruimte Mss heel normaal maar voor andere ouders waarschijnlijk niet.
    En super dat je het initiatief wat Noa heeft genomen zo in het zonnetje zet.
    Ik ben natuurlijk een beetje bevooroordeeld als vader van noa 😬.
    Maar als het een andere student was geweest dan was ik ook trots geweest over proces.

  • Olivier
    Beantwoorden

    Een mooi voorbeeld van de kracht van De Ruimte, namelijk studenten die de school maken ipv leerlingen die een school volgen. Prachtig!

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.